Je merk is wat anderen van jou vinden: de emotie die je bij ze losmaakt. Die kun je sturen door je uitstraling, je verhaal en je gedrag, gebaseerd op een herkenbare identiteit. Het is het gevoel van mensen, omdat merken door mensen worden gemaakt. En het is een gevoel omdat we nu eenmaal emotionele wezens zijn.
Je merk brengt samenhang in wat je doet. Je identiteit beschrijft je visie en drijfveren. Die verklaren waarom je jouw producten en diensten hebt ontwikkeld. Omgekeerd zijn die weer bewijslast voor je visie.
Branding, marketing en sales hangen nauw samen maar zijn niet hetzelfde. Het begint met branding. Op de vraag: ‘Wie ben jij en waarom zou ik voor je kiezen?’, kun je antwoorden met:
Zoals iemand ooit zei: ‘Marketing is iemand uitnodigen voor een date. Branding is de reden dat ze ‘ja’ zeggen.’ Sales is afspreken wat je precies gaat doen, waar en hoe laat.
Branding vraagt lef. Uit onderzoek blijkt dat we, ook in de zakelijke markt, worden getriggerd door bedrijven die zich durven uit te spreken over kwesties die ons allemaal aangaan. Leefbaarheid, ongelijkheid, duurzaamheid, innovatie. Dat komt omdat we niet niet alleen klant of medewerker zijn, maar vooral mens.
Om je verhaal simpel te maken, baseer je je merk op één centraal idee. Hoe scherper je dit afbakent, des te makkelijker herkennen anderen zich daarin. Dat betekent kiezen voor het een – en afscheid nemen van de rest.
Je merk gaat niet over jou, maar wat anderen van jou vinden. Daarom praat je over thema’s die groter zijn dan jij. Mensen herkennen zich alleen in organisaties die iets voor hen doen of bij hun passen. Dat doe je niet door over jezelf te praten maar door relevant te worden voor anderen.
Post-purpose branding verlegt daarom de focus van binnen naar buiten. We blijven niet steken bij je innerlijke motieven, maar kijken naar je omgeving en de mensen die met je te maken hebben. Wat is de bijdrage die jij wilt leveren in hun leven?
Deze site wordt beschermd met reCAPTCHA.
Google Privacy Policy | Google Terms of Service