logo Manufesta
Act now for a better future
Manufesta

Branding

Jouw merk gaat over wat jij voor anderen kunt betekenen
Branding is het bewust bouwen aan je merk om de wereld te vertellen wie je bent als organisatie, waar je voor staat en welke rol je wilt spelen. Dat doe je om een klik te maken met de mensen die belangrijk voor je zijn. Een sterk merk geeft ze een reden om voor je te kiezen.
manufesta-straat-mensen

Branding is emotie

Duurzame relaties ga je niet zomaar aan. Mensen willen de aard van je organisatie begrijpen voordat ze zich als klant of medewerker aan je willen binden. Door je organisatie te ontwikkelen tot merk maak je jezelf relevant en aantrekkelijk.

Je merk is wat anderen van jou vinden: de emotie die je bij ze losmaakt. Die kun je sturen door je uitstraling, je verhaal en je gedrag, gebaseerd op een herkenbare identiteit. Het is het gevoel van mensen, omdat merken door mensen worden gemaakt. En het is een gevoel omdat we nu eenmaal emotionele wezens zijn.

Je merk brengt samenhang in wat je doet. Je identiteit beschrijft je visie en drijfveren. Die verklaren waarom je jouw producten en diensten hebt ontwikkeld. Omgekeerd zijn die weer bewijslast voor je visie.

identiteit en aanbod hangen samen
manufesta-verschil-branding-marketing-sales

Het verschil tussen branding, marketing en sales

Branding, marketing en sales hangen nauw samen maar zijn niet hetzelfde. Het begint met branding. Op de vraag: ‘Wie ben jij en waarom zou ik voor je kiezen?’, kun je antwoorden met:

  • ‘Wij zijn [X] en wij geloven dat [visie: branding]...
  • ...daarom helpen wij jou met [problemen en uitdagingen: marketing]...
  • ...en daarom hebben we [producten en diensten: sales] ontwikkeld.’

Zoals iemand ooit zei: ‘Marketing is iemand uitnodigen voor een date. Branding is de reden dat ze ‘ja’ zeggen.’ Sales is afspreken wat je precies gaat doen, waar en hoe laat.

Spreek je uit

Branding vraagt lef. Uit onderzoek blijkt dat we, ook in de zakelijke markt, worden getriggerd door bedrijven die zich durven uit te spreken over kwesties die ons allemaal aangaan. Leefbaarheid, ongelijkheid, duurzaamheid, innovatie. Dat komt omdat we niet niet alleen klant of medewerker zijn, maar vooral mens.

Om je verhaal simpel te maken, baseer je je merk op één centraal idee. Hoe scherper je dit afbakent, des te makkelijker herkennen anderen zich daarin. Dat betekent kiezen voor het een – en afscheid nemen van de rest.

Je merk gaat niet over jou, maar wat anderen van jou vinden. Daarom praat je over thema’s die groter zijn dan jij. Mensen herkennen zich alleen in organisaties die iets voor hen doen of bij hun passen. Dat doe je niet door over jezelf te praten maar door relevant te worden voor anderen.

Post-purpose branding verlegt daarom de focus van binnen naar buiten. We blijven niet steken bij je innerlijke motieven, maar kijken naar je omgeving en de mensen die met je te maken hebben. Wat is de bijdrage die jij wilt leveren in hun leven?

Ben je klaar om in actie te komen? Wil je ook een positieve impact hebben op je omgeving en dat gebruiken in je marketing en branding? Dan ben je klaar voor Manufesta. We praten graag met je over je plannen en vragen.
Neem contact op >

Hoe werken we?

Aanpak
Manufesta combineert grondige analyse met creativiteit om je reële impact en communicatie te verbeteren.
 onze werkwijze
Proces
Organisaties verschillen in volwassenheid, grootte en uitdaging. Ons werkproces is daarom flexibel en afgestemd op jouw vraag.
het werkproces
Onze stijl
Manufesta is een ervaren bureau met een eigen stijl van werken. We vragen én geven volledige betrokkenheid en inzet in wat we doen.
Zo werken wij
logo Manufesta
Bureau voor duurzame merkstrategie en communicatie
menucross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram