Informeren en activeren met praktische tips

Werkwijze

Gemeenten en ngo’s gebruiken de tools van Manufesta om burgers en bedrijven te informeren en activeren. Over actuele thema’s waar zij een opdracht hebben: energie besparen, je huis verduurzamen, de straat vergroenen. 

En dat is nodig, want je raakt de weg kwijt in de overvloed aan informatie. Daarom maken wij onze uitgaven zo simpel mogelijk, met alleen praktisch informatie waarmee je direct verder kunt.

vage foto van groep in overleg

inzicht en handelingsperspectief

De Manufesta manier

Bij alles wat we maken gaan we uit van een paar vaste waarden waaraan je ons kunt herkennen. Dit zijn de drie pijlers onder al onze uitgaven.

  • Praktisch en direct bruikbaar

    We gaan voor toegankelijke, leesbare en begrijpelijke boodschappen. Jouw doelgroep wil geen aansporing – ze wil weten wat ze moet doen. Alles wat niet bijdraagt aan inzicht en aanzet tot actie, halen we weg. Het ontwerp en de illustraties helpen verder om het zo eenvoudig en makkelijk mogelijk te maken. 

  • Herkenbaar en daardoor neutraal

    Je krijgt onze tools op maat voor jouw organisatie gemaakt. Met eigen logo, tekst en huisstijl. Waar mogelijk kun je ook de inhoud afstemmen op jouw lokale situatie. Zo herkennen de onvangers de afzender als een neutrale (en niet commerciële) partij. Daarom worden ze sneller aanvaard en is hun effect veel groter. 

  • Onafhankelijk en betrouwbaar

    Manufesta ontwikkelt en ontwerpt zelf, in samenwerking met onafhankelijke experts. Er zit extreem veel zorg en aandacht in onze producten. De informatie is actueel en betrouwbaar. Alle uitgaven worden regelmatig aangepast aan de actualiteit. Zo weet je zeker dat jij jouw doelgroepen echt verder helpt.

Zo maken wij onze uitgaven

Alle tools worden met de grootst mogelijke zorg gemaakt. Aan alle onderdelen besteden we aandacht. Het ontwikkelen van een uitgave duurt ongeveer 8 maanden en verloopt in deze stappen.

Kiezen onderwerp

1

In overleg met gemeenten en ngo’s bepalen we waaraan behoefte is. Ook houden we actuele ontwikkelingen zelf bij. Zo komen we tot onderwerpen waarvan we weten dat ze nodig en kansrijk zijn.

Grondig onderzoeken

2

Alle informatie in onze uitgaven moet 100% betrouwbaar zijn. Dat vraagt onderzoek. We doen desk research en praten met opdrachtgevers en experts. Dit doen we tot het moment dat de uitgave naar de drukker gaat.

Vaststellen presentatie

3

Hoe je informatie weergeeft, verschilt per uitgave. Losse tips of een stappenplan dat een proces verduidelijkt. Soms is een spelvorm de beste manier om te informeren en activeren. Ook onderzoeken we welk soort illustratie het beste werkt. 

Selectie van informatie

4

Door een overschot aan informatie raken mensen de weg kwijt. Wij kiezen alleen dat wat inzicht geeft en je op weg helpt iets te doen. De rest – en dat is het meeste – laten we weg. Deze keuze maken we samen met vakexperts.

Grafisch ontwerp

5

Als de inhoud klaar is, geven we het een vorm die het doel ondersteunt. Welke indruk wil je dat de ontvanger krijgt bij de eerste aanblik? Dat is design, maar ook formaat, manier van vouwen en zelfs het papier waarop wordt gedrukt.

Uitvoeren en verspreiden

6

Als de uitgave klaar is, is het tijd voor verspreiding en publiciteit. Met advertenties in lokale bladen, posts op social media en affiches op straat wordt de productie in een brede campagne onder de aandacht gebracht.

Zelf iets laten ontwikkelen?

Manufesta bedenkt, onderzoekt, ontwerpt en geeft zelf uit. Maar we werken ook in opdracht. Heeft jouw organisatie een idee voor een campagnetool of werkvorm? Leg je vraag eens voor. We denken graag vrijblijvend met je mee.

Bespreek je idee

uitwisseling en co-creatie

Onze partners

We weten veel, maar lang niet alles. Iedere productie is dus altijd een samenwerking tussen verschillende soorten professionals.