logo Manufesta
Act now for a better future
Manufesta

Vier manieren waarop branding je helpt als je wilt verduurzamen

In: | | | |

Werken met een brandingbureau kan je enorm helpen als je erover denkt om te verduurzamen, of als je hier al mee bezig bent. Branding is veel meer dan communicatie of reclame. We laten je zien dat denken vanuit branding jou een unieke meerwaarde geeft, die de kans op jouw succes flink kan vergroten.

In een serie artikelen verduidelijken we de relatie tussen duurzaamheid en branding. De link tussen die twee onderwerpen is niet voor iedereen logisch. We vertellen je hier waarom je überhaupt met een brandingbureau zou moeten werken als je iets met duurzaamheid wilt doen.

Wat dóet een brandingbureau eigenlijk?

Laten we beginnen met te vertellen wat een brandingbureau doet. Sommigen denken dat branding over de visuele vorm gaat: logo, huisstijl, kleuren, foto’s enz. Maar dit is het topje van de ijsberg.

Jouw merk is wat ánderen van jouw organisatie vinden. Het is de optelsom van alle ervaringen van mensen die met je te maken hebben gehad. Dat betekent dat we bij het begin beginnen – bij al die dingen die niet aan de buitenkant te zien zijn.

Manufesta-branding-topje van de ijsberg

1. We scherpen je strategie aan

Branding geeft het antwoord op de vraag: ‘Wie bén je? Met wie heb ik te maken?’ Het schept de voorwaarden waaronder je de ervaringen van anderen kunt vormen. Omdat je niet weet waar, hoe en wanneer die ervaringen worden opgedaan, raakt je merk aan alle aspecten van je organisatie.

Daarom beginnen we bij het begin. Dat is de identiteit van je bedrijf, uitgedrukt in je ultieme drijfveren, je missie en waarden. Wie ben je, waar ben je goed in, wat vind je belangrijk en hoe gedraag je je?

Deze vragen beantwoorden we op strategisch niveau. Dus niet hoe de vlag er vandaag of morgen bijhangt, maar op het meest fundamentele niveau en voor de lange termijn. Ze zullen alle beslissingen voor de komende jaren gaan bepalen.

Deze elementen brengen we boven tafel en omschrijven we in heldere bewoordingen. Zo maken we ze bruikbaar.

Manufesta-Matrix-basis

2. We verleggen jouw grenzen

We kijken niet alleen naar wie je nu bent. We vragen ook hoe jij naar de toekomst kijkt: hoe ziet jouw perfecte wereld eruit en welke rol speel je hierin?

Dit is eerder een kwestie van idealen dan van zeker weten. We kunnen nu eenmaal niet ver in de toekomst kijken. Het gaat er ook niet om een definitief pad uit te houwen en jezelf daarop vast te leggen. Een toekomstvisie is een visie omdat je vooruit kijkt én je mening daarop geeft.

Dat betekent dat er flink wat ruimte braak ligt om je verwachtingen en wensen voor de toekomst uit te spreken. Niets staat nog vast. Spring dus over de beperkingen en grenzen van vandaag heen. Om een beeld te creëren dat zowel inspirerend als spannend is omdat de weg er naartoe nog moet worden vrijgemaakt.

Daar gebruiken we creatieve middelen voor, en technieken uit de praktijk van Design Thinking. Dit is een onderdeel waarin wij als creatieve denkers bij uitstek in getraind zijn. Met deze middelen dagen we je uit om buiten je comfort zone te denken en verder te kijken dan je dacht dat kón.

En die visie maken we concreet, visueel en herkenbaar. Zodat je deze kunt gebruiken om anderen te overtuigen.

3. We veranderen gedrag

Manufesta_organisatieverandering-mentaal-proces

Je medewerkers spelen een essentiële rol. Zij maken immers, zoals het gezegde gaat, de belofte die je aan de buitenkant maakt, van binnenuit waar. Willen en kunnen ze zich gedragen volgens de waarden die je hebt vastgelegd?

We brengen jouw organisatie in beweging en nemen je mensen mee in het veranderingsproces. We gebruiken inzichten uit de psychologie en gedragswetenschap. We brengen de sfeer op de werkvloer in kaart en vragen hen naar hun mening over relevante zaken.

Vervolgens geven we je medewerkers gelegenheid om zelf bij te dragen. Dat doen we zo vroeg mogelijk, zodat je draagvlak en instemming bouwt. Ze denken en doen mee, proberen uit en krijgen de ruimte om nieuwe richtlijnen en waarden te vertalen naar de praktijk van hun werk. Zonodig worden ze bijgestuurd en ‘genudged’.

Organisatieverandering is nu eenmaal nooit eenvoudig en dit is waar ‘the rubber meets the road’. Het vergt langdurige aandacht en actieve inspanning. Een brandingbureau helpt je om de aandacht erbij te houden.

4. We vertellen jouw verhaal

Een brandingbureau is vóór alles een creatief bureau. Die creativiteit zetten we in in alle fasen van de merkontwikkeling. Maar met nadruk in de manier waarop je je merk vertaalt naar boodschappen.

Een merk moet worden uitgedragen. Om de aandacht op je te vestigen, jezelf bekend, relevant en aantrekkelijk te maken en jouw niche in de wereld op te eisen.

Dat maakt ons als brandingbureau ook experts op het gebied van communicatie. We weten precies hoe we jouw verhaal zó kunnen vertellen, dat het hoofd en hart van je doelgroepen raakt. In visuele identiteit, campagnes en on- en offline uitingen.

Wat heb je aan branding bij verduurzaming?

De technieken die we in een brandingproces gebruiken, zijn heel bruikbaar als je wilt verduurzamen. Werken met een brandingbureau kan je daarom enorm helpen als je erover denkt om te duurzaam te gaan werken, of als je hier al mee bezig bent.

1. Duurzaamheid als strategische keuze

Jouw bedrijf verduurzamen is niet iets wat je erbij doet. Iets tijdelijks, terwijl je normale processen en operatie gewoon door blijven draaien zoals altijd.

Wil je het een kans van slagen geven, zul je meer moeten doen. Door het kern van je merk te maken, wordt de transitie naar duurzaamheid een strategische koerswijziging en een fundamenteel onderdeel van wie je als organisatie bent. En door deze nieuwe koers te verklaren vanuit je drijfveren en missie, kun je uitleggen waarom je deze keuze maakt.

Op deze manier breng je alles bij elkaar en vertel je een logisch en consistent verhaal. Dat helpt in je relaties met werknemers én externe stakeholders. En je dwingt jezelf om het de aandacht te geven die het nodig heeft om tot resultaat te leiden.

2. Durf grote stappen te zetten

Verduurzamen is meestal een trendbreuk. Je moet op veel plekken in en buiten je bedrijf dingen anders gaan doen.

Je bent er dan niet met een procentje meer of minder. Een beetje minder afval of energie verbruiken. Je zult volledig afscheid moeten nemen van slechte gewoonten.

De werkwijze van design thinking prikkelt je om verder te denken dan je dacht dat mogelijk was. Bedenk het ondenkbare! We dagen je uit om radicale besluiten te nemen die alleen met een echte systeemverandering gerealiseerd kunnen worden.

En omdat we denken als ontwerpers vragen we je meteen je plannen te concretiseren en visualiseren. Zo kun je al een idee krijgen van haalbaarheid. Want alleen als het kans van slagen maakt, heeft het zin.

Zo creëer je een inspirerend visueel toekomstbeeld van jouw duurzame organisatie, met de stappen die nodig zijn om daar te komen en de milestones die je onderweg wilt bereiken.

Wij noemen dat jouw Manufest!. Dat is een krachtig middel om op koers te blijven en je verhaal aan anderen te vertellen.

3. Verduurzaming vraagt ander gedrag

Instemming en medewerking van iedereen is voorwaarde om een transitie tot een succes te maken – ook verduurzaming. Zoals gezegd gebruiken we onze ervaring met menselijke psychologie en gedragsverandering om je organisatie daadwerkelijk in beweging te krijgen.

Daarnaast weten we uit ervaring dat veranderen uit verlangen veel beter werkt dan uit noodzaak of bevel. Jouw Manufest! – het aanlokkelijke vergezicht dat je hebt uitgedacht in je toekomstvisie – helpt hierin enorm. Het verklaart, informeert, zet concrete doelen en geeft je mensen iets om zich voor in te zetten. Als zijzelf hieraan hebben meegewerkt, is het nóg krachtiger.

Manufesta_organisatieverandering_verlangen-en-noodzaak

4. Inspireer jezelf en anderen met je reis

Uiteindelijk gebruiken we je visie en concrete activiteiten als ingrediënten van een boeiend verhaal. Hiermee kun je je medewerkers enthousiasmeren en je klanten en andere relaties meenemen in je plannen. En: je kunt andere bedrijven die dezelfde stap overwegen, inspireren en informeren.

Marketing en communicatie vanuit concrete acties is eenvoudig en eerlijk. Als je een transparant verhaal vertelt van je ontdekkingstocht, met alle obstakels en moeilijkheden je je tegenkomt, blijf je bij de werkelijkheid. Er is geen grote claim die je niet kunt waarmaken. Geen green- of purpose-washing.

Door een eerlijk en bescheiden verhaal te vertellen toon je jezelf als betrouwbaar en integer. En door je te focussen op wat je acties betekenen voor ánderen, wordt je ‘likeable’ en aantrekkelijk.

Conclusie

Samenwerken met een brandingbureau kan enorm helpen bij het verduurzaming van je organisatie. Door de start van het proces te combineren met een brandingtraject, geef je de verandering een jump-start én hou je een uitgewerkte route over voor je complete organisatie.

Branding zorgt ervoor dat je verduurzaming verankert in het fundament van je organisatie. Daarmee geef je jezelf meer kans om je plannen ook echt realiteit te zien worden.

Werkt jouw organisatie duurzaam of wil je hiermee aan de slag? Manufesta helpt je om hierbij succesvol te zijn. Neem contact op en kom eens vrijblijvend praten over je ideeën en wensen. We zijn erg geïnteresseerd in je plannen en hoe je die wilt realiseren.
Neem contact op >

Meer weten over hoe je duurzaam ondernemen kunt gebruiken om je merkpositie te versterken?

Hoe je door duurzaam te ondernemen succesvoller wordt in jouw markt. Gratis ebook.
Download >
Manufesta_ebook-kaft-vrij
Ben je klaar om in actie te komen? Wil je ook een positieve impact hebben op je omgeving en dat gebruiken in je marketing en branding? Dan ben je klaar voor Manufesta. We praten graag met je over je plannen en vragen.
Neem contact op >
logo Manufesta
Bureau voor duurzame merkstrategie en communicatie
menuarrow-leftarrow-rightcross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram