logo Manufesta
Act now for a better future
Manufesta

Publiekscampagnes

Duurzame energie toegankelijk maken voor bewoners

Wattnu

Publiekscampages energiebesparen

Een energiecoöperatie is een initiatief van een buurtbewoners die samen aan de slag gaan met duurzame, lokale energie. Dat kan zijn door te investeren in zon- of windenergie. Buurtbewoners die geen mogelijkheid hebben om zelf iets aan verduurzaming te doen, kunnen wel lid worden van een energiecoöperatie en zo iets bijdragen. Zo kan iedereen actief meehelpen om de eigen omgeving te verduurzamen.

Wattnu is de energiecoöperatie van en door vrijwilligers en leden uit de Gooise Meren. Het heeft geen winstoogmerk of commerciële belangen. De coöperatie wil lokaal opgewekte duurzame energie voor iedereen toegankelijk maken. Daarnaast steunt Wattnu inwoners van Gooise Meren bij kleine en grote maatregelen voor energiebesparing door middel van publiekscampagnes.

Wattnu heeft als één van de eerste organisaties gebruikgemaakt van de mogelijkheid de publiekscampagne die wij ontwikkeld hebben toe te passen. Sindsdien helpen wij hun door het ontwerpen en redactioneel ondersteunen van al hun communicatie uitingen. 

Manufesta campagne Wattnu
Flyer voor campagne Zet ’m op 60.
Manufesta campagne Wattnu
Banner voor campagne Zet ’m op 60. 

Publiekscampagne Zet ’m op 60 

De Zet ’m op 60-campagne is ook een voorbeeld van campagne-hergebruik in het publieke domein. In dit geval hebben we een campagne-opzet van Urgenda kunnen hergebruiken en deze naar de Wattnu-stijl aangepast, zowel in tekst als in vormgeving. 

‘Jongeren zijn de generatie van de toekomst. Door ze bewust te maken van energiegebruik krijgen ze de mogelijkheid er nu – en later –verantwoordelijk mee om te gaan.’
Certificaat junior energiecoach als onderdeel van de onderwijscampagne

Onderwijscampagne

Wattnu is ook actief in het onderwijs. Manufesta heeft een onderwijsvariant van de campagne met 24 bespaartips van ArnhemAAN gemaakt, met een speciaal junior energiecoach certificaat. Hierop zijn besparingstips verdeeld in tips voor henzelf en tips voor hun ouders. In de klas bespreken leerlingen in een energiegesprek met welke kleine maatregelen je handig energie kunt besparen en welke grote maatregelen ook nog mogelijk zijn. Daarna vullen ze de resultaten van ieder energiegesprek in op het formulier op de website.

Wattnu besteedt veel aandacht aan het bereiken van bewoners, in dit geval met een advertentie in lokale kranten.

Duurzaam wonen

Wattnu is geregeld te zien in lokale media. Naast hun rol als energiecoöperatie zijn ze vooral actief in het generen van aandacht en bewustwording op het gebied van energiebesparende maatregelen. Met onder andere informatiedagen, kortingsbonnen en inschrijfacties. 

Identiteit

Tijdens ons werk voor Wattnu zijn we continu bezig met het vergroten van de herkenbaarheid van de organisatie, door een consistente en herkenbare huisstijl te ontwikkelen.
Inmiddels hebben we ook het logo een frisse update gegeven en er een heldere, solide huisstijl aan gekoppeld.
Roll-up banner over energie besparen als onderdeel van een campagne voor het onderwijs.
Projectlogo speciaal ontwikkeld voor projecten met betrekking tot energie armoede.
Folder met 16 bespaartips als onderdeel van het energie armoede project
Flyer over energie besparen
Ook de hittestress krijgt aandacht bij Wattnu. In dit geval door middel van tips om je huis koel te houden in zomer.

services

Ontwerp, redactie, tekstschrijven.

credits

fotografie Zet ’m 60: Lize Kraan
concept campagne Zet ’m op 60: Urgenda

 

  • Manufesta logo's klanten 1
    Manufesta logo's klanten 2
  • Manufesta logo's klanten 3
    Manufesta logo's klanten 4
  • Manufesta logo's klanten 5
    Manufesta logo's klanten 6
  • Manufesta logo's klanten 7
    Manufesta logo's klanten 8
logo Manufesta
Bureau voor duurzame merkstrategie en communicatie
menuarrow-leftarrow-rightcross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram