Een energiecoöperatie is een initiatief van een buurtbewoners die samen aan de slag gaan met duurzame, lokale energie. Dat kan zijn door te investeren in zon- of windenergie. Buurtbewoners die geen mogelijkheid hebben om zelf iets aan verduurzaming te doen, kunnen wel lid worden van een energiecoöperatie en zo iets bijdragen. Zo kan iedereen actief meehelpen om de eigen omgeving te verduurzamen.
Wattnu is de energiecoöperatie van en door vrijwilligers en leden uit de Gooise Meren. Het heeft geen winstoogmerk of commerciële belangen. De coöperatie wil lokaal opgewekte duurzame energie voor iedereen toegankelijk maken. Daarnaast steunt Wattnu inwoners van Gooise Meren bij kleine en grote maatregelen voor energiebesparing door middel van publiekscampagnes.
Wattnu heeft als één van de eerste organisaties gebruikgemaakt van de mogelijkheid de publiekscampagne die wij ontwikkeld hebben toe te passen. Sindsdien helpen wij hun door het ontwerpen en redactioneel ondersteunen van al hun communicatie uitingen.
De Zet ’m op 60-campagne is ook een voorbeeld van campagne-hergebruik in het publieke domein. In dit geval hebben we een campagne-opzet van Urgenda kunnen hergebruiken en deze naar de Wattnu-stijl aangepast, zowel in tekst als in vormgeving.
Wattnu is ook actief in het onderwijs. Manufesta heeft een onderwijsvariant van de campagne met 24 bespaartips van ArnhemAAN gemaakt, met een speciaal junior energiecoach certificaat. Hierop zijn besparingstips verdeeld in tips voor henzelf en tips voor hun ouders. In de klas bespreken leerlingen in een energiegesprek met welke kleine maatregelen je handig energie kunt besparen en welke grote maatregelen ook nog mogelijk zijn. Daarna vullen ze de resultaten van ieder energiegesprek in op het formulier op de website.
Wattnu is geregeld te zien in lokale media. Naast hun rol als energiecoöperatie zijn ze vooral actief in het generen van aandacht en bewustwording op het gebied van energiebesparende maatregelen. Met onder andere informatiedagen, kortingsbonnen en inschrijfacties.
Ontwerp, redactie, tekstschrijven.
fotografie Zet ’m 60: Lize Kraan
concept campagne Zet ’m op 60: Urgenda
Deze site wordt beschermd met reCAPTCHA.
Google Privacy Policy | Google Terms of Service