In jouw markt vind inderdaad je klanten, medewerkers, leveranciers en concurrenten. Het is de plek waar je je geld verdient. Daardoor lijkt het alsof jouw succes volledig wordt bepaald door de markt. Alsof er een muur omheen staat en alles wat daarbuiten gebeurt, geen rol speelt.
Maar als je goed om je heen kijkt, zie je dat iedereen in jouw markt mens is en leeft in de wereld daarbuiten. En dat de effecten van wat je doet niet stoppen bij die muur.
De ‘markt’ is een idee. In werkelijkheid heb je allang een brede impact op mens, maatschappij en natuurlijke omgeving. Je ontkomt er niet aan om duurzaamheid, inclusie en ecologie mee te nemen in je keuzes.
Ook jouw markt wordt bevolkt door gewone mensen. Met zorgen en twijfels, dromen en verwachtingen. Over ‘grote’ onderwerpen zoals toekomst, klimaat, gezondheid en leefbaarheid. Jouw impact raakt hen, direct en indirect. En dat maakt jouw acties voor hen belangrijk.
De scheiding werk-privé is vrijwel verdwenen. Dat heeft gevolgen voor je boodschap. Je doelgroepen willen als individu worden aangesproken. Ze willen dat je iets zegt over de dingen die voor hen als mens belangrijk zijn.
Je merk vormen op je maatschappelijke impact geeft je de kans om relevant te worden en een reputatie op te bouwen als een organisatie die verder kijkt dan alleen zakelijk succes.
Ook in de B2B ben je onderdeel van een keten die begint met bedrijven maar eindigt bij ‘gewone mensen’. Neem het voorbeeld van een IT-bedrijf: natuurlijk leg je een infrastructuur aan bij een zorginstelling, school of gemeente. Maar door dit werk kunnen zorgmedewerkers meer tijd met hun patiënten doorbrengen, leraren hun leerlingen beter onderwijs geven en ambtenaren betere dienstverlening aan burgers bieden. Dat is reële impact.
Vraag je af: hoe beïnvloed je nu direct en indirect je sociale omgeving? Of je medewerkers, leveranciers en anderen? En hoe zit het met je fysieke en natuurlijke omgeving?
Het tastbaar en meetbaar maken van je sociale, maatschappelijke en ecologische impact wordt straks niet alleen verplicht (zie hiernaast), maar voorwaarde voor het vormen van een sterk merk. Het levert namelijk verhalen op die je kunt gebruiken in je marketing en communicatie. Meten is dan niet genoeg: je zult ermee aan de slag moeten gaan en duurzamer, socialer en inclusiever gaan werken. Dat mag niet bij plannen blijven; je zult er concrete acties aan moeten verbinden. Walk your talk.
Actief omgaan met je impact is allang geen keuze meer. De EU verplicht met de nieuwe Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) bedrijven om, naast omzet en winst, te rapporteren over ecologische (milieu-), sociale en werkgelegenheidszaken, eerbiediging van de mensenrechten, en bestrijding van corruptie en van omkoping (de duurzaamheidsfactoren).
Deze regeling gaat vanaf 2023 gelden voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers, en vanaf 2026 voor kleinere bedrijven. Hiermee wil de EU bijdragen aan het bereiken van de Europese Green Deal, het Parijs-akkoord en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (SDG’s).
Heb je meer dan 250 werknemers? Dan moet je vanaf 2023 rapporteren over de milieu- en sociale impact van je bedrijfsactiviteiten. Je moet in je jaarverslag niet alleen opnemen wat je impact is, maar welke maatregelen je hebt genomen om negatieve gevolgen te voorkomen, te beperken en te herstellen. De gegevens worden getoetst door je accountant.
Deze site wordt beschermd met reCAPTCHA.
Google Privacy Policy | Google Terms of Service