logo Manufesta
Act now for a better future
Manufesta

NGO en non-profit

Sociale doelen realiseren  in een moeilijk speelveld

Groep vrolijke mensen
NGO’s en non-profits, of het nu bewonersgroepen, sociale en niet-commerciële ondernemingen of organisaties voor natuurbescherming zijn, willen de wereld beter maken. Ze worden gedreven door sterke ideële motieven. Hun middelen zijn soms beperkt en ze zijn afhankelijk van leden, donateurs en andere externe geldschieters.  Goede communicatie is voor hen een eerste voorwaarde voor succes.

Non-profits hebben grote dromen

Deze organisaties zijn opgericht om sociale en andere problemen aan te pakken, en om op een andere, niet-commerciële manier te ondernemen. Denk aan:

  • burgers die zich verenigen om het zelf te doen
  • ondernemingen met een niet-commercieel en sociaal doel
  • natuur- en milieubeschermingsorganisaties
  • energie- en zorgcoöperaties
  • belangenverenigingen van patiënten en andere groepen
  • politieke en vakbondsorganisaties

Hoe verschillend ze ook zijn, ze delen de drang om grote problemen aan te pakken vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid en gemeenschap.

NGO’s worstelen vaak met inkomsten en personeel

Enthousiasme en drive is waar zij het van moeten hebben, want de middelen zijn beperkt. Hier lopen ze tegenaan:

  • niet genoeg mensen of inkomsten om het werk goed te doen
  • gebrek aan ervaring en professionaliteit
  • te weinig bekendheid en zichtbaarheid bij de doelgroepen
  • groot verloop van mensen en contacten
  • sympathie maar weinig ondersteuning vanuit publiek
  • onduidelijke en weinig consistente communicatie
  • gebrek aan goede en effectieve publiciteit

Dit zorgt ervoor dat veel van deze organisaties moeite hebben bij het vasthouden van hun momentum.

DAZO
Dit Adres Zoekt Ondernemers is de thuisbasis van de Blauwe Wijkeconomie in het Arnhemse Spijkerkwartier. Ooit begonnen als een wijkinitiatief voor de gezamenlijke inkoop van zonnepanelen, is het uitgegroeid tot een verzameling sociale ondernemingen, van een kwekerij van oesterzwammen op koffiedrab, een Buurtgroenbedrijf tot het lokale BuurtKlusBedrijf.

Manufesta helpt met strategisch advies en ontwerp van allerlei communicatiemiddelen.

Manufesta werkt ook voor

Wat doet Manufesta voor NGO’s en non-profits?

Contact met de buitenwereld is voor deze organisaties een levenslijn. Of het nu gaat om geldschieters, vrijwilligers en medewerkers, klanten en het brede publiek: het draait  om communicatie. Manufesta draagt hen een warm hart toe (beide partners hebben er veel tijd in doorgebracht), en kan hen hierbij ondersteunen.

Voorwaarden om duurzaam te groeien en floreren

Wat hebben deze organisaties nodig om te functioneren?

  • voldoende leden/donateurs/klanten
  • fondsenwervers, geldschieters en subsidies
  • duidelijke signatuur, doel en strategie om uit te voeren
  • betrokken en gemotiveerde mensen die het werk doen
  • goede bekendheid en zichtbaarheid bij de doelgroepen
  • overtuigende en krachtige boodschap die raakt
  • sterke visuele vorm die herkenning oproept

Hoe kan Manufesta hen ondersteunen?

Voorbeelden wat we voor deze organisaties doen:

  • duidelijkheid in richting en identiteit, toekomstvisie en strategie
  • verbeteren van communicatie door strategisch en praktisch advies
  • publiekscampagnes over specifieke onderwerpen
  • vergroten zichtbaarheid bij relevante doelgroepen
  • professionaliseren van huisstijl en communicatie
  • interne organisatie op één lijn krijgen en medewerkers activeren
  • bijdragen aan leden- en fondsenwerving
Energiecoöperatie Wattnu
Wattnu is de energiecoöperatie van en door vrijwilligers en leden uit de Gooise Meren. Het heeft geen winstoogmerk of commerciële belangen. De coöperatie wil lokaal opgewekte duurzame energie voor iedereen toegankelijk maken.

Daarnaast steunt Wattnu inwoners van Gooise Meren bij kleine en grote maatregelen voor energiebesparing door middel van publiekscampagnes.

Wattnu maakte als één van de eerste organisaties gebruik van onze publiekscampagne. Sindsdien helpen wij hen in hun communicatie door ontwerp en redactionele ondersteuning.
Bekijk deze campagne >
Manufesta campagne Wattnu

Concrete diensten

Identiteit, koers, toekomstvisie en strategie
  • Volledig traject merkstrategie en positionering
  • Workshop ‘Mijn Manufest!’ (toekomstvisie en roadmap)
  • Strategisch communicatieadvies
  • Doelgroeponderzoek en -afstemming
  • Communicatieplan
  • Training en begeleiding
Ontwikkeling visuele identiteit en huisstijl
  • Logo, huisstijl en algemene visuele uitdrukking
  • Ontwikkelen centrale boodschap en schrijfstijl
  • Tekst- en fotoredactie
  • Standaard on- en offline communicatiemiddelen
Publiekscampagne en losse communicatiemiddelen
  • Opzet en ontwerp publiekscampagne
  • Ontwerp losse communicatiemiddelen
  • Productie en redactie van tekst en beeld
  • Alle creatieve diensten online en offline
manufesta_logo_vncNederlands cultuurlandschap

Onderhandelen voor een mooier Nederland

Vereniging Nederlands Cultuurlandschap werkt als natuurbeschermingsorganisatie meestal achter de schermen. Rapporten schrijven, onderhandelen met lokale en nationale politiek, lobbiën bij instanties. Alles wat nodig is om beleid dat natuur en cultuurlandschap kan beschermen, voor elkaar te krijgen.

Maar ze steken ook de handen uit de mouwen. De Landschapswacht gerstelt landschapselementen in het hele land. Oude en beschadigde heggen worden opnieuw ingeplant en gevlochten, poelen uitgegraven en steilranden weer in oude glorie hersteld. Manufesta neemt een groot deel van de communicatie voor zijn rekening, van website tot tijdschrift.

Bekijk deze campagne >
Werk je bij een sociale onderneming, NGO of andere non-profit? Kunnen jullie wel wat hulp gebruiken? Manufesta helpt je graag. We praten graag met je over je plannen en vragen.
Neem contact op >
logo Manufesta
Bureau voor duurzame merkstrategie en communicatie
menucross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram