logo Manufesta
Act now for a better future
Manufesta

Identiteit, huisstijl, website en social media

Meer zichtbaar door professionele communicatie

Vereniging van Haptotherapeuten

unieke therapie combineert lichamelijk contact als sleutel tot je gevoelswereld

Haptotherapie is een combinatie van aandacht, gesprek en lichaamsgerichte oefeningen. Door lijfelijk contact te maken – door je heel behoedzaam aan te raken – gebruikt de haptotherapeut je lichaam als directe toegang tot je gevoelswereld. Zo ervaar je hoe, waar en wanneer je blokkeert, je terughoudt of juist openstelt voor contact.

Deze therapievorm ontstond in de jaren ’40, toen nog over haptonomie werd gesproken. In de jaren ’50 werd haptotherapeut een echt beroep, met het ontstaan van de eerste opleiding. Daarna groeide het aantal haptotherapeuten sterk.

In 1993 werd de Vereniging van Haptotherapeuten VVH opgericht en de haptotherapie definitief geïntroduceerd. De VVH heeft veel bijgedragen aan de professionalisering van deze vorm van zorg. Op dit moment wordt het als alternatieve therapie erkend binnen de (eerstelijns) gezondheidszorg, maar nog niet als medisch contactberoep.

“Wat ik heb ervaren tijdens de sessies is dat ik heb leren voelen. Dat was voor mij echt een ontdekking. Mijn ik kreeg weer een plek.”

De VVH wilde als beroepsvereniging meer zichtbaarheid en bekendheid van haptotherapie als erkende vorm van therapie. Liefst op gelijke voet met de fysiotherapeuten, die zijn erkend als medisch contactberoep. Daarvoor brachten we in een aantal workshops focus aan in de identiteit van de organisatie.

We besteedden aandacht aan de positionering in de (GGZ) gezondheidszorg, essentie en meerwaarde van de therapie, het therapeutisch proces en het belang van aanraking, aard van de klacht en aanleidingen om een therapeut te bezoeken, de praktijk van de behandeling, de rol van de VVH als belangenbehartiger en de manier waarop we deze vorm van therapie het best meer bekendheid kunnen geven.

Manufesta-VVH-3-affiches
We interviewden cliënten die vanwege verschillende redenen een haptotherapeut bezochten. Zij vertelden over wat hen deed besluiten om dit te doen, wat ze meemaakten en wat ze eraan hebben gehad. Je kunt de interviews lezen op de website van de VVH.

Ervaringen van cliënten centraal

Opdracht was om mensen direct te laten ervaren wat haptotherapie is en wat het doet voor de cliënten. Daarvoor hebben we een actiewebsite gemaakt waar we een schat aan ervaringsverhalen hebben verzameld. Deze verhalen hebben we gebruikt om de website van de VVH te vernieuwen, nieuwe content te ontwerpen en effectivere boodschappen te verspreiden via social media.

Vervolgens ontwierpen we een nieuw concept met visuele stijl waarin de cliënten alle aandacht en ruimte kregen. Wie beter dan hen om te vertellen wat de waarde van haptotherapie is? In combinaties van portret en quote lieten we hen uitgebreid aan het woord.

Nieuwe visuele stijl

Manufesta-VVH-campagne-2
Manufesta-VVH-stempel-GZ
Manufesta-VVH-stempels
Manufesta-VVH-campagne-3
Manufesta-VVH-campagne-1
Manufesta-VVH-stempel-ontdek

Vernieuwde website

De bestaande website was niet ingericht voor organisch bezoek van geïnteresseerde buitenstaanders. De informatie ontbrak, het taalgebruik was ontoegankelijk en de navigatie onduidelijk. We hebben de structuur aangepast, nieuwe vormgeving toegepast en alle teksten herschreven zodat iedereen het kan begrijpen.
BEKIJK DE VVH-WEBSITE

Professionele communicatie

Folders over de meest voorkomende klachten waar haptotherapie helpend kan zijn.
Manufesta-VVH-website-iPad
De website onderging een metamorfose en is helemaal opnieuw ingericht.
Manufesta-VVH-folder
Alle teksten van alle uitingen werden herschreven op B2-niveau zodat iedereen ze zonder moeite kan lezen.
We maakten een kleine actiewebsite waar cliënten en verwijzers hun ervaringen konden plaatsen.
Facebook banner voor de actiewebsite . In korte tijd verzamelden we honderden ervaringsverhalen van cliënten.
Manufesta-VVH-stempel-GZ
Het beeldmerk GZ Haptotherapeut krijg je als je lid bent van de VVH. Het werkt als een keurmerk.
  • Manufesta_VVH-banner_1
  • Manufesta_VVH-banner_3
  • Manufesta_VVH-banner_4
  • Manufesta_VVH-banner_5
  • Manufesta_VVH-banner_2

Actiewebsite om ervaringen te verzamelen

Deze site werd gemaakt ten tijde van de Corona-lockdown. Omdat haptotherapie geen erkend medisch contactberoep is, konden zij hun werk niet doen. We wilden zoveel mogelijk ervaringen van cliënten en verwijzers verzamelen om druk uit te oefenen. Deze ervaringen zijn later erg belangrijk geweest in ons werk voor de VVH.
BEKIJK DE ACTIEWEBSITE

services

Merkstrategie, imago-onderzoek, restyle huisstijl en website, tekstredactie, contentbeheer en -management, social media-beheer

credits

strategie en identiteit: i.s.m. brandfabric
fotografie: diverse fotografen, w.o. Nilla Berretty, Marit Otte, Charlie Wessels, Sandra Haverman
technisch support website: Yoursite

  • Manufesta logo's klanten 1
    Manufesta logo's klanten 2
  • Manufesta logo's klanten 3
    Manufesta logo's klanten 4
  • Manufesta logo's klanten 5
    Manufesta logo's klanten 6
  • Manufesta logo's klanten 7
    Manufesta logo's klanten 8
logo Manufesta
Bureau voor duurzame merkstrategie en communicatie
menuarrow-leftarrow-rightcross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram