Haptotherapie is een combinatie van aandacht, gesprek en lichaamsgerichte oefeningen. Door lijfelijk contact te maken – door je heel behoedzaam aan te raken – gebruikt de haptotherapeut je lichaam als directe toegang tot je gevoelswereld. Zo ervaar je hoe, waar en wanneer je blokkeert, je terughoudt of juist openstelt voor contact.
Deze therapievorm ontstond in de jaren ’40, toen nog over haptonomie werd gesproken. In de jaren ’50 werd haptotherapeut een echt beroep, met het ontstaan van de eerste opleiding. Daarna groeide het aantal haptotherapeuten sterk.
In 1993 werd de Vereniging van Haptotherapeuten VVH opgericht en de haptotherapie definitief geïntroduceerd. De VVH heeft veel bijgedragen aan de professionalisering van deze vorm van zorg. Op dit moment wordt het als alternatieve therapie erkend binnen de (eerstelijns) gezondheidszorg, maar nog niet als medisch contactberoep.
De VVH wilde als beroepsvereniging meer zichtbaarheid en bekendheid van haptotherapie als erkende vorm van therapie. Liefst op gelijke voet met de fysiotherapeuten, die zijn erkend als medisch contactberoep. Daarvoor brachten we in een aantal workshops focus aan in de identiteit van de organisatie.
We besteedden aandacht aan de positionering in de (GGZ) gezondheidszorg, essentie en meerwaarde van de therapie, het therapeutisch proces en het belang van aanraking, aard van de klacht en aanleidingen om een therapeut te bezoeken, de praktijk van de behandeling, de rol van de VVH als belangenbehartiger en de manier waarop we deze vorm van therapie het best meer bekendheid kunnen geven.
Opdracht was om mensen direct te laten ervaren wat haptotherapie is en wat het doet voor de cliënten. Daarvoor hebben we een actiewebsite gemaakt waar we een schat aan ervaringsverhalen hebben verzameld. Deze verhalen hebben we gebruikt om de website van de VVH te vernieuwen, nieuwe content te ontwerpen en effectivere boodschappen te verspreiden via social media.
Vervolgens ontwierpen we een nieuw concept met visuele stijl waarin de cliënten alle aandacht en ruimte kregen. Wie beter dan hen om te vertellen wat de waarde van haptotherapie is? In combinaties van portret en quote lieten we hen uitgebreid aan het woord.
Merkstrategie, imago-onderzoek, restyle huisstijl en website, tekstredactie, contentbeheer en -management, social media-beheer
strategie en identiteit: i.s.m. brandfabric
fotografie: diverse fotografen, w.o. Nilla Berretty, Marit Otte, Charlie Wessels, Sandra Haverman
technisch support website: Yoursite
Deze site wordt beschermd met reCAPTCHA.
Google Privacy Policy | Google Terms of Service