logo Manufesta
Act now for a better future
Manufesta

Post-purpose

Je purpose blijkt uit wat je doet, niet uit wat je zegt
Bij Manufesta bouwen we jouw merk op het fundament van actie en reële impact op je omgeving en het leven van anderen. Omdat vrijblijvende beloften, vertaald in mooie teksten en plaatjes, niet meer genoeg zijn. Wij geloven dat alleen aantoonbare positieve verandering bijdraagt aan je geloofwaardigheid en reputatie.
greenwashing

De grenzen van purpose

Purpose is de term die vaak wordt gebruikt als we praten over maatschappelijk bewuste bedrijven. Ze willen iets bereiken dat verder gaat dan ‘zomaar’ producten en diensten leveren. Het is direct gekoppeld aan hun why: de beweegredenen of drijfveren waarmee zij doen wat ze doen. Maar purpose heeft zijn beste tijd gehad. Het is tijd om te handelen.

Purpose laat organisaties nadenken over motieven en waarden, naast winst maken. Dat is positief. Maar purpose wordt te vaak gebruikt voor puur commerciële doelen. Het is het één zeggen en het ander doen. ‘Purpose washing’ is doen alsof je het beste bent dat ons overkomt, terwijl je gewoon je geld verdient zoals ieder ander.

Purpose blijft meestal steken bij woorden waarachter je je kunt verschuilen. Terwijl het pas waarde krijgt als het in daden wordt omgezet. Ook staat purpose vaak te ver af van de organisatie. Het is een ongeloofwaardig verhaal dat weinig te maken heeft met wat je doet. En dus prikken je klanten er zo doorheen en voelen je medewerkers zich niet aangesproken.

Post-purpose

Post-purpose betekent dat je je aandacht verschuift van je purpose als doel in zichzelf, naar hoe je deze in de praktijk kunt brengen. Wat ga je doen? Hoe gaan jouw producten en diensten het leven van anderen veranderen? Welke impact wil je hebben op jouw omgeving?

Organisaties moeten weg van hun eigen ‘waarom’ en op zoek naar de manier waarop zij mensen kunnen helpen te realiseren wie zij willen zijn. Hen te stimuleren om echt actie te ondernemen en veranderingen in hun leven aan te brengen.

Organisaties die het goede willen doen, praten er niet alleen over, maar maken het ook mogelijk.

‘Jouw why interesseert mij niet. Vertel me wat je doet om het voor mij en anderen beter te maken.’

Oude branding

Post-purpose

Winst

Impact

Geld

Positieve bijdrage

Markt

Maatschappij

Zelf

Anderen

Korte termijn

Lange termijn

Praten

Doen

Presteren

Welzijn en geluk

Ben je klaar met alleen mooie woorden? Sta je te springen om in actie te komen? Wil je ook je merk en boodschap maken vanuit een echte positieve impact hebben op je omgeving? Dan ben je klaar voor Manufesta. We praten graag met je over je plannen en vragen.
Neem contact op >

Hoe werken we?

Aanpak
Manufesta combineert grondige analyse met creativiteit om je reële impact en communicatie te verbeteren.
 onze werkwijze
Proces
Organisaties verschillen in volwassenheid, grootte en uitdaging. Ons werkproces is daarom flexibel en afgestemd op jouw vraag.
het werkproces
Onze stijl
Manufesta is een ervaren bureau met een eigen stijl van werken. We vragen én geven volledige betrokkenheid en inzet in wat we doen.
Zo werken wij
logo Manufesta
Bureau voor duurzame merkstrategie en communicatie
menucross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram