Purpose laat organisaties nadenken over motieven en waarden, naast winst maken. Dat is positief. Maar purpose wordt te vaak gebruikt voor puur commerciële doelen. Het is het één zeggen en het ander doen. ‘Purpose washing’ is doen alsof je het beste bent dat ons overkomt, terwijl je gewoon je geld verdient zoals ieder ander.
Purpose blijft meestal steken bij woorden waarachter je je kunt verschuilen. Terwijl het pas waarde krijgt als het in daden wordt omgezet. Ook staat purpose vaak te ver af van de organisatie. Het is een ongeloofwaardig verhaal dat weinig te maken heeft met wat je doet. En dus prikken je klanten er zo doorheen en voelen je medewerkers zich niet aangesproken.
Post-purpose betekent dat je je aandacht verschuift van je purpose als doel in zichzelf, naar hoe je deze in de praktijk kunt brengen. Wat ga je doen? Hoe gaan jouw producten en diensten het leven van anderen veranderen? Welke impact wil je hebben op jouw omgeving?
Organisaties moeten weg van hun eigen ‘waarom’ en op zoek naar de manier waarop zij mensen kunnen helpen te realiseren wie zij willen zijn. Hen te stimuleren om echt actie te ondernemen en veranderingen in hun leven aan te brengen.
Organisaties die het goede willen doen, praten er niet alleen over, maar maken het ook mogelijk.
‘Jouw why interesseert mij niet. Vertel me wat je doet om het voor mij en anderen beter te maken.’
Deze site wordt beschermd met reCAPTCHA.
Google Privacy Policy | Google Terms of Service