Wat is er lekkerder dan een lang weekend met familie of vrienden het water op: in een 100-jarige oude zeilboot, in de veilige handen van een ervaren schipper? Dit is wat de zgn. bruine vloot doet. Deze vloot bestaat uit oude maar solide vrachtschepen die zijn omgebouwd tot zeilschil met slaapcabines, bar en keuken waar je zelf de handen uit de mouwen mag steken. Het biedt kleine groepen, maar ook complete schoolklassen, een unieke ervaring: ontspannen, educatief – en voor sommigen zelfs spiritueel, zo onder de nachtelijke sterrenhemel, ’s avonds op het dek.
De bruine vloot kampt echter met een imago-probleem. En dat begint al met de naam: bruine vloot (naar de grauwe kleur van de zeilen) klinkt niet erg uitnodigend. Daarnaast gaan nog allerlei andere benamingen rond (‘rondvaart’, ‘cruise’, ‘zeiltocht’) waar uiteindelijk niemand echt tevreden over was. Het schippersgilde is een eigengereid clubje, dus er was iemand van buiten nodig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Wij werden gevraagd om een gezamenlijke naam te verzinnen en een logo te ontwikkelen waarmee deze sector zich duidelijker kon presenteren aan het Nederlandse én buitenlandse publiek.
Het is niet eenvoudig om met een nieuwe naam te komen voor een sector met zo’n rijke en lange geschiedenis. Ook moest de naam in het buitenland herkenbaar zijn. Met alles rekening houdend, kwamen we uiteindelijk op Hollandsche Zeilvloot. Dat heeft de juiste historische lading, is over de grens herkenbaar (meer dan ‘Nederlands’) en vertelt direct dat het om zeilen, boten, varen en water gaat.
Diverse oriënterende workshops, desk research tbv. naamkeuze, sessie kiezen naam, logo-ontwerp, uitingen.
Workshops identiteit: i.s.m. brandfabric en Dominique van Dam
Coördinatie vanuit Hiswa: Dominique van Dam
Deze site wordt beschermd met reCAPTCHA.
Google Privacy Policy | Google Terms of Service