logo Manufesta
Act now for a better future
Manufesta

Publiekscampagne

Energie besparen levert ook geld op voor huurders

ArnhemAAN

Publiekscampagne voor Arnhemaan

In de bewustwording op het gebied van energiebesparen wordt veel aandacht besteed aan het energiezuiniger maken van je huis: isoleren, dubbel glas, vervangen van de cv-ketel. Maar wat als je huurder bent? Dan zijn je mogelijkheden een stuk beperkter en ben je grotendeels afhankelijk van huisbaas of eigenaar. Maar ook als huurder kun je natuurlijk veel doen.

Met een aantal eenvoudige (gedrags)maatregelen is al snel veel geld te besparen op energiekosten 

In opdracht van de gemeente Arnhem ontwikkelde Manufesta speciaal voor huurders de publiekscampagne ArnhemAAN. In samenwerking met een aantal woningbouwcorporaties ontwierpen we een campagne boordevol tips om minder energie te verbruiken in en rond je woning. Om ervoor te zorgen dat de tips haalbaar en uitvoerbaar waren, selecteerden we de meest praktische met hulp van een bewonerspanel. Uiteindelijk kozen we 24 tips die vooral zijn gericht op het veranderen van ingesleten gewoontes. Door die gewoontes in energiegebruik aan te passen, kun je al heel veel besparen.

Het meeste werk ging zitten in het onderzoeken hoeveel je kunt besparen en wat het meeste rendement oplevert. Om ervoor te zorgen dat we tips kozen die het meest effectief besparinen, vroegen we MilieuCentraal om de tips door te rekenen op effectiviteit om zo tot realistische bedragen te komen.

Voorkant A3 placemat met de besparingstips aangegeven op de plek in de woning.
Achterkant A3 placemat met informatie over elke tip en het bedrag dat je daarmee per jaar kunt besparen.

Gevarieerd pakket aan middelen

De basis van de publiekscampagne bestaat uit 24 losse kaarten. Daarmee zijn vervolgens allerlei producten ontwikkeld die op verschillende manieren ingezet kunnen worden om het publiek te bereiken; placemat, affiches, roll-up banner, ansichtkaarten, losse advertenties , maar ook afbeeldingen voor posts op sociale media.

De publiekscampagne kan ook in het publieke domein door andere organisaties gebruikt worden. Hiervoor heeft Manufesta een basis ontwikkeld die eenvoudig aan te passen is naar een andere huisstijl. Zie voorbeeld.

‘Coöperaties, gemeenten, bewonersinitiatieven kunnen hun voordeel doen met deze 'herbruikbare' campagne

24 bespaartips als losse kaarten

Visuele identiteit

De publiekscampagne is speciaal ontwikkeld voor (her)gebruik door andere organisaties. Zij kunnen de campagne – door Manufesta – laten voorzien van hun eigen logo en huisstijlkleuren. Het bespaart organisaties de kosten voor een complete campagne. Met deze vorm van 'contentsharing', blijven ze ook herkenbaar voor hun doelgroep.
Post voor social media
Roll-up banner die gebruikt wordt door energiecoaches in gesprekken met bewoners
Post voor social media

Ansichtkaarten om weg te geven

De toegankelijkheid van de publiekscampagne zit hem niet alleen in de speelsheid en frisheid van het ontwerp, maar ook in de give aways, zoals de ansichtkaarten. Deze kaarten zijn gegroeperd op de onderwerpen: wassen & drogen, verwarmen, gebruik van water, koelen & vriezen en gebruik van apparaten.

Hergebruik campagne in het publieke domein

door energiecoöperaties, vrijwilliggersorganisaties en gemeenten

Voorbeelden contentsharing publiekscampagne ArnhemAAN

Om de verspreiding van de publiekscampagne zo groot mogelijk te maken, heeft Manufesta de campagne zo ontwikkeld, dat deze in het publieke domein is te hergebruiken door andere partijen. Denk aan energiecoöperaties, gemeenten, en bewonersinitiatieven. Manufesta kan er hun eigen identiteit aan toe kennen, zodat ze herkenbaar blijven bij hun doelgroep. Inmiddels is de campagne al zo'n 20 keer hergebruikt.
bekijk case

services

Werkzaamheden voor de campagne waren: research, redactie, ontwerp, tekst en illustraties.

credits

opdrachtgever: gemeente Arnhem
tekst: i.s.m. opdrachtgever
doorrekening besparingen: MilieuCentraal
met dank aan: bewonerspanel, stichting Natuur en Milieu, het Rotterdams Milieucentrum, de Nederlandse Woonbond, het Nibud

  • Manufesta logo's klanten 1
    Manufesta logo's klanten 2
  • Manufesta logo's klanten 3
    Manufesta logo's klanten 4
  • Manufesta logo's klanten 5
    Manufesta logo's klanten 6
  • Manufesta logo's klanten 7
    Manufesta logo's klanten 8
logo Manufesta
Bureau voor duurzame merkstrategie en communicatie
menuarrow-leftarrow-rightcross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram