Je bent ervan overtuigd geraakt dat ook jouw organisatie iets moet doen om de wereld beter te maken. Vanuit een eigen motivatie, omdat het wettelijk verplicht wordt (CSRD) of omdat je weet dat dit positief bijdraagt aan je reputatie in je markt en als werkgever. Je staat klaar om te beginnen. Maar waar, en wat dan?
Om hier grip op te krijgen, kun je het beste beginnen om een zo eerlijk en compleet mogelijk overzicht te maken van de impact die jouw organisatie op dit moment heeft op haar omgeving, de mensen die daarin voorkomen en de wereld daaromheen. Deze impactanalyse is het startpunt van je reis naar duurzaam ondernemen en een volwaardige MVO-organisatie. Het geeft je allerlei aanknopingspunten voor verbetering: klein en groot, direct te implementeren en veranderingen die een lange tijd vragen.
Gelukkig bestaan er verschillende modellen die je kunnen helpen om je bestaande duurzaamheid in kaart te brengen. We bespreken hier de meest gebruikte. Omdat we eigenwijs zijn en vonden dat geen van de bestaande modellen volledig of inzichtelijk genoeg was, hebben we ons eigen model gemaakt. Die is speciaal gemaakt voor kleinere organisaties en MKB, en komt het laatst aan bod.
Je zult merken dat er een grote overlap is tussen de modellen en de grote thema’s overal terugkomen. Je kunt dus een model pakken waarmee je het beste uit de voeten kunt.
Hou er rekening mee dat ieder model redelijk hoog-over is en alleen in algemene termen praat over onderwerpen. Ieder thema kan en moet worden uitgewerkt voor jouw specifieke situatie. Hoe preciezer en concreter je het kunt uitwerken, des te beter je plannen voor duurzaam ondernemen kunt uitwerken. En dit is waar het om gaat, natuurlijk: concrete actie en echt resultaat. Dit is waar Manufesta je bij kan helpen.
De modellen die we hier bespreken zijn:
De SDG’s zijn inmiddels algemeen bekende kenmerken en criteria voor duurzaamheid. Het probleem van de SGD’s is dat ze te algemeen zijn voor dagelijks gebruik in organisaties. We hebben daarom de Goals herschreven zodat ze herkenbaar en bruikbaar zijn in een kleinere setting.
Het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder is een mooie tool om snel een redelijk compleet overzicht te krijgen van je organisatie. Het brengt alle bouwstenen visueel in beeld: jouw waardepropositie, de doelgroepen waarop je je richt, de relatie die je met hen opbouwt en de kanalen die je daarvoor gebruikt; daarnaast de concrete activiteiten die je ontplooit, de bronnen die je daarvoor nodig hebt en de partners waarmee je dat doet; en tenslotte de kosten en baten die daaruit voortvloeien.
In het boek Impactvol ondernemen in de praktijk wordt dit Business Model canvas omgezet naar een Brede Waarde-canvas. Hiervoor worden de bouwstenen vertaald naar MVO-termen:
In het eerste Nederlandstalige B Corp werkboek wordt een Impactprofiel beschreven. Het goede van dit model is, dat het direct is opgezet in spinneweb-vorm, zodat je een score kunt toekennen aan ieder van de onderwerpen. Zo worden je sterke en zwakke punten op het gebied van je duurzaamheid zichtbaar gemaakt. Zie het model hieronder.
Dit is een bijgewerkte versie van het bovenstaande Impactprofiel. We hebben vooral structuur aangebracht door de thema’s te verdelen over twee assen: mens-omgeving en binnen-buiten. Dat maakt het vanuit organisatie-oogpunt direct herkenbaar en daardoor zeer bruikbaar, vooral voor kleinere organisaties.
Door bovendien het spinneweb te plotten met zowel Bestaand als Gewenst, krijg je een mooie visuele weergave van de onderwerpen waar je je op wilt richten.
Hier kunnen we een heel blog aan wijden. Kortgezegd komt het hier op neer:
Je hebt nu een goed beeld van de dingen waarop je je op korte, middel- en lange termijn kunt richten. Als je net begint: geen zorgen. Het is voor iedereen een nieuwe weg. Succes.
Deze site wordt beschermd met reCAPTCHA.
Google Privacy Policy | Google Terms of Service