Bespaartips voor de grote Middengroep
Nieuw: 24 Wintertips voor energiezuinig en comfortabel wonen
Begin 2026 goed en verspreid hem huis-aan-huis
Vraag aan
Deze besparingscampagne is gericht op huurders én huiseigenaren uit de Middengroep. De tips zijn speciaal voor de koude winterdagen en concentreren zich op besparen op gasgebruik door ander gedrag en simpele aanpassingen. Speciaal voor huiseigenaren zijn er tips over o.a. isoleren en het stapelen van subsidies.
Doel en gebruik
- Combinatie van aanpassingen in gedrag én in huis
- Tips die direct energie en geld besparen en zorgen voor meer comfort
- Gemaakt als onderdeel van een brede activatiecampagne en erg geschikt voor huis-aan-huis verspreiden
Kenmerken
- A5-folder, dubbelzijdig bedrukt; met tips, illustraties en checklist
- Ruimte voor eigen logo en huisstijlkleuren
- Op achterzijde ruimte voor links naar lokale organisaties en extra informatie en subsidies
Wintertips voor gedrag en aanpassingen in je huis
Iedereen, huurders en woningeigenaren, kan tijdens de koude winterdagen energie besparen in huis. Er zijn tips speciaal over energie besparen, en tips over het verhogen van het comfort in huis. Deze uitgave richt zich vooral op het verminderen van het gasgebruik. Daarnaast zijn er tips voor huiseigenaren over o.a. isoleren, ventileren en het stapelen van subsidies voor grotere aanpassingen.
Er is ruimte op de achterzijde voor het uitlichten van o.a. lokale energiecoöperaties en doorverwijzingen met QR-code naar subsidieregelingen en lokale energiecoaches.

Perfect voor huis-aan-huis verspreiding
De meest effectieve manier om als gemeente te communiceren met burgers, is aangekondigd huis-aan-huis bezoek door neutrale personen. Mensen die niets vragen, maar iets komen brengen. Hiervoor is deze folder gemaakt.
Deze kan worden uitgedeeld als manier om duurzaam gedrag bij een brede bevolkingsgroep (de ‘Middengroep’) te stimuleren. Hij kan ook worden gebruikt om het contact met lokale organisaties, zoals het gemeenteloket, energiecoaches en/of energiecoöperaties makkelijk te maken.

Campagne gericht op Middengroepen
De 24 Wintertips voor energiezuinig en comfortabel wonen is onderdeel van een breed activatieprogramma gericht op de twijfelende Middengroepen. Deze groep woont in bijna 70% van de huizen die van het gas af moeten. 86% wil graag, maar doet niets omdat ze geen concreet plan hebben.
Het activatieprogramma is een samenhangende campagne om deze belangrijke groep in beweging te krijgen. Met een logische opbouw, persoonlijke en wijkgerichte aanpak, verschillende middelen en kanalen met minstens 5-7 contactmomenten over een langdurige periode.

Deze Wintertips versus de 24 Energietips
Bredere doelgroep
Waar de 24 Energietips speciaal voor huurders is gemaakt, richt deze versie zich ook op huiseigenaren uit de Middengroepen. Zo kan deze veel breder worden ingezet. Daarnaast zijn de tips alleen gericht op besparen en comfort in de winter.
Veel ruimte voor extra informatie
Er is hier veel ruimte vrijgemaakt om aandacht te geven aan lokale regelingen en subsidies, organisaties en initiatieven, het stapelen van subsidies en verwijzingen naar externe informatiebronnen.
Lekker handig in A5-formaat
Omdat deze serie tips een andere doelgroep heeft en deel is van een bredere campagne, hebben de Wintertips een handzaam formaat. Ze zijn gemaakt voor huis-aan-huis verspreiding, eventueel ingestoken in een lokale krant.
Deze Wintertips voor jouw inwoners?
De 24 Wintertips zijn verkrijgbaar als A5-folder met 6 pagina’s. Je krijgt ze in jouw huisstijlkleuren en met jouw logo erop.
Ze zijn ideaal om in grote oplage (> 5.000 stuks) wijkgericht huis-aan-huis te verspreiden. Zo breng je lokale subsidies en regelingen onder de aandacht, samen met bewezen tips om energie te besparen.
Start 2026 goed en geef je inwoners een nieuwsjaarscadeautje met deze tips!
