Publiekscampagne gemeente of LEC
Activeringsprogramma middengroepen
Nu de kleine groep voorlopers is overgestapt op de warmtepomp, is de grote ‘middengroep’ aan de beurt. 86% daarvan wil graag. Maar ze doen niets, vooral omdat ze geen concreet plan hebben. Dit is precies wat dit programma doet: inzicht geven met een simpel stappenplan en praktische tips waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Voor gemeenten met de ambitie om echt te helpen
Activatieprogramma voor NIP en non-NIP huiseigenaren uit de middengroep
Huiseigenaren uit de middengroep in beweging krijgen om hun huis energiezuiniger te maken, vraagt om een samenhangende en doordachte activatie-campagne. Met een logische opbouw, persoonlijke en/of wijkgerichte aanpak, verschillende middelen en kanalen met minstens 5-7 contactmomenten over een langdurige periode.
Met onafhankelijke en bruikbare informatie krijgen ze inzicht en vertrouwen, en door praktische en simpel uitvoerbare tips krijg je ze in beweging.
De uitdaging
Nederland moet van het gas af. Gemeenten hebben hierin een opdracht om de regie te pakken en te versnellen. Voor hen die de ambitie hebben om zoveel mogelijk huiseigenaren te activeren, is er nu dit programma.
Na de ‘koplopers’ – die weinig aansporing nodig hebben om over te stappen – zijn namelijk nu de afwachtende Middengroepen aan de beurt. En deze grote meerderheid blijft steken.
86% wil best, maar heeft geen idee waar te beginnen. Ze missen inzicht en willen een concreet plan en hulp. Dit programma geeft hen dat.

In 5 stappen naar een energiezuinige en comfortabele woning
Om de middengroepen dat inzicht en plan te geven, is de uitgave In 5 stappen naar een woning zonder gas ontwikkeld.
Dit is een praktische handleiding voor de huiseigenaar die minder gas wil verbruiken. Met een concreet stappenplan, overzicht van aanpassingen, qr-links naar betrouwbare websites en een checklist. De informatie is onafhankelijk, betrouwbaar, niet-technisch en bruikbaar.
Deze handleiding is de basis van het activatieprogramma. Het complete programma is ook voor huurders en bespreekt meer onderwerpen.

Het activatieprogramma
Het volledige programma beslaat de hele klantreis van de huiseigenaar. Het bestaat uit:
- 24 Wintertips voor energiezuinig en comfortabel wonen
- In 5 stappen naar een woning zonder gas
- 24 Zomertips voor een koel huis en groene buurt
Zij worden huis aan huis worden bezorgd, inclusief aanbiedingsbrief van de gemeente. Een doorlopende publiekscampagne met social media-posts, advertenties, advertorials en affiches in het straatbeeld zorgen voor publiciteit.
Opvolging gebeurt door energiecoaches of adviseurs die op aanvraag bij mensen thuis komen met advies en ondersteuning.

Beginnen met een pilot
Zoveel mogelijk huiseigenaren uit de middengroep bereiken vraagt serieuze ambitie. Hoeveel woningen dat zijn voor jouw gemeente, zie je op wijkpaspoort.vng.nl.
We adviseren daarom te beginnen met een pilot van 5.000 met:
- de handleiding met gemeentebrief In 5 stappen naar een woning zonder gas, huis aan huis verspreid
- publiciteit via social media, lokale kranten en openbare ruimte
- een ondersteunende webpagina voor iedere gemeente
- inzet van lokale energiecoaches of adviseurs voor opvolging
- desgewenst advies en procesbegeleiding voor een professionele voorbereiding en uitvoering
Als dit voldoende resultaat heeft, kan het programma ook voor andere doelgroepen worden opgestart.

effectief vanwege een Doordachte opbouw
Activeringsprogramma met een logische en haalbare opbouw
Een omvattend programma voor gemeentes die de ambitie hebben om de grote middengroep in beweging te krijgen. Met 5-7 contactmomenten met concrete en praktisch uitvoerbare tips, stapsgewijs per wijk over een periode van zo’n 6-9 maanden.



inzicht en handelingsperspectief
Waarom dit programma
Het activeringsprogramma is gemaakt op basis van uitgebreide kennis en ervaring met (overheids-)communicatie en publiekscampagnes. Dit zijn onze belangrijkste principes.
De overheid betaalt
De overheid ondersteunt woningeigenaren bij het verduurzamen van hun huis. Daarvoor krijgen gemeenten geld, waarvan een deel voor communicatie kan worden gebruikt. NIP-, SpUk-LAI- en WUP-subsidies maken een activatiecampagne van deze omvang ook voor jouw gemeente mogelijk.
Samenhang en duur
Huiseigenaren uit de middengroep moeten intrinsiek worden gemotiveerd. Dat lukt het best met praktische en concrete informatie die ze over een langere periode in logische stappen krijgen aangeboden. Onafhankelijke informatie waarmee ze inzicht krijgen en direct, of met hulp, aan de slag kunnen.
Vertrouwde afzender
Een boodschap van een onafhankelijke bron is veel effectiever dan van een commerciële partij. Alles wordt op maat voor jouw gemeente gemaakt. In jullie huisstijl en met informatie over lokale regelingen en subsidies. Dat maakt het herkenbaar en schept vertrouwen.
Klaar voor een pilot?
Ben je in jouw gemeente bezig om je bewoners te bewegen om met hun huis aan de slag te gaan? We kunnen dit activatieprogramma voor jou op maat maken. Ook kunnen we ondersteunen bij programmamanagement en het uitrollen van de campagne.
Bespreek je idee