Publiekscampagne gemeente of LEC

Activerings­­programma midden­groepen

Nu de kleine groep voorlopers is overgestapt op de warmtepomp, is de grote ‘middengroep’ aan de beurt. 86% daarvan wil graag. Maar ze doen niets, vooral omdat ze geen concreet plan hebben. Dit is precies wat dit programma doet: inzicht geven met een simpel stappenplan en praktische tips waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Jonge vrouw leest de handleiding In 5 stappen naar een woning zonder gas

Voor gemeenten met de ambitie om echt te helpen

Activatieprogramma voor NIP en non-NIP huiseigenaren uit de middengroep

Huiseigenaren uit de middengroep in beweging krijgen om hun huis energiezuiniger te maken, vraagt om een samenhangende en doordachte activatie-campagne. Met een logische opbouw, persoonlijke en/of wijkgerichte aanpak, verschillende middelen en kanalen met minstens 5-7 contactmomenten over een langdurige periode. 

Met onafhankelijke en bruikbare informatie krijgen ze inzicht en vertrouwen, en door praktische en simpel uitvoerbare tips krijg je ze in beweging.

De uitdaging

Nederland moet van het gas af. Gemeenten hebben hierin een opdracht om de regie te pakken en te versnellen.

 Voor hen die de ambitie hebben om zoveel mogelijk huis­eigenaren te activeren, is er nu dit programma.

Na de ‘koplopers’ – die weinig aansporing nodig hebben om over te stappen – zijn namelijk nu de afwachtende Midden­groepen aan de beurt. En deze grote meerderheid blijft steken. 

86% wil best, maar heeft geen idee waar te beginnen. Ze missen inzicht en willen een concreet plan en hulp.
 Dit programma geeft hen dat. 

curve met verdeling voorlopers-middengroepen-achterblijvers

In 5 stappen naar een energiezuinige en comfortabele woning

Om de midden­groepen dat inzicht en plan te geven, is de uitgave In 5 stappen naar een woning zonder gas ontwikkeld.

Dit is een praktische handleiding voor de huis­eigenaar die minder gas wil verbruiken. Met een concreet stappenplan, overzicht van aanpassingen, qr-links naar betrouwbare websites en een checklist. De informatie is onafhankelijk, betrouwbaar, niet-technisch en bruikbaar. 

Deze handleiding is de basis van het activatie­­programma. Het complete programma is ook voor huurders en bespreekt meer onderwerpen.

Detail van de handleiding

Het activatieprogramma

Het volledige programma beslaat de hele klantreis van de huiseigenaar. Het bestaat uit:

Zij worden huis aan huis worden bezorgd, inclusief aanbiedings­brief van de gemeente. Een door­lopende publieks­campagne met social media-posts, advertenties, advertorials en affiches in het straatbeeld zorgen voor 
publiciteit. 

Opvolging gebeurt door energie­coaches of adviseurs die op aanvraag bij mensen thuis komen met advies en ondersteuning.

verloop van het activatieprogramma in 3 stappen: gedrag, woning en omgeving

Beginnen met een pilot

Zoveel mogelijk huis­eigenaren uit de midden­groep bereiken vraagt serieuze ambitie. Hoeveel woningen dat zijn voor jouw gemeente, zie je op wijkpaspoort.vng.nl

We adviseren daarom te beginnen met een pilot van 5.000 met:

  • de handleiding met gemeente­brief In 5 stappen naar een woning zonder gas, huis aan huis verspreid
  • publiciteit via social media, lokale kranten en openbare ruimte
  • een onder­steunende webpagina voor iedere gemeente
  • inzet van lokale energie­coaches of adviseurs voor opvolging
  • desgewenst advies en procesbegeleiding voor een professionele voor­bereiding en uitvoering

Als dit voldoende resultaat heeft, kan het programma ook voor andere doelgroepen worden opgestart. 

Vrouw op de bank houdt handleiding In 5 stappen naar een woning zonder gas vast

effectief vanwege een Doordachte opbouw

Activeringsprogramma met een logische en haalbare opbouw

Een omvattend programma voor gemeentes die de ambitie hebben om de grote middengroep in beweging te krijgen. Met 5-7 contactmomenten met concrete en praktisch uitvoerbare tips, stapsgewijs per wijk over een periode van zo’n 6-9 maanden.

Detail 24 wintertips

Fase 1: eenvoudig energie besparen met gedrag

24 wintertips 
voor energiezuinig en comfortabel wonen

Een verzameling eenvoudige en laagdrempelige aanpassingen waarmee je aardig wat energie kunt besparen. Kleine, goedkope toevoegingen in de woning en het aanwennen van ander gedrag. 

Dit levert direct honderden euro’s per jaar op. Het leert bewoners ook om zuinig met energie en water om te springen. Deze fase is een makkelijk begin van de campagne.

Manufesta levert jouw eigen versie van de 24 Energietips en alle communicatie daaromheen zoals advertenties, social media-afbeeldingen en promotie op straat.

Bekijk deze uitgave

Detail van de handleiding

Fase 2: aan de slag met je eigen huis

In 5 stappen naar een woning zonder gas

Gasverbruik verminderen zonder in te leveren op comfort. Veel huiseigenaren willen hiermee aan de slag, maar weten niet hoe. Ze hebben geen plan en kennen de subsidies niet.

Met deze handleiding geef je als gemeente je inwoners een duidelijk stappenplan. Het geeft inzicht en overzicht zodat ze met vertrouwen de aanpassingen kunnen doen die nodig zijn om naar een warmtepomp over te stappen.

Manufesta zorgt voor jouw versie van de 5 Stappen-handleiding, een plan om dit (met brief) bij de inwoners te krijgen en gerichte opvolging door Energiecoaches en (lokale) vakspecialisten.

Bekijk deze uitgave

Detail van de Zomertips

Fase 3: hou het koel in de zomer

24 Zomertipstips 
voor een koel huis en groene buurt

Hittestress wordt een steeds groter probleem in de zomer. De 24 Zomertips zijn gericht op het vergroenen en verkoelen in de zomer. Ze stimuleren direct handelen maar dragen ook bij aan een sociale buurt.

De Zomertips gaan vooral over de ruimte rondom het huis: tuin en afscheiding, gevel en dak, straat en buurt. Ook aan bewoners met een kleine beurs is gedacht.

Deze uitgave is een toegankelijk communicatiemiddel bij campagnes en subsidieregelingen voor het vergroenen van daken en straten, tegelwippen en wateropvang. De inhoud kan worden afgestemd op de lokale situatie.

Bekijk deze uitgave

inzicht en handelingsperspectief

Waarom dit programma

Het activeringsprogramma is gemaakt op basis van uitgebreide kennis en ervaring met (overheids-)communicatie en publiekscampagnes. Dit zijn onze belangrijkste principes. 

Klaar voor een pilot?

Ben je in jouw gemeente bezig om je bewoners te bewegen om met hun huis aan de slag te gaan? We kunnen dit activatieprogramma voor jou op maat maken. Ook kunnen we ondersteunen bij programma­management en het uitrollen van de campagne. 

Bespreek je idee
stapel brieven in brievenbus