Publiekscampagne energiebesparing
Gemeente Renkum helpt burgers energie besparen
Aandacht voor praktische tips verspreid over een groot gebied
Ook zo’n campagne?
Tussen november 2022 en januari-februari 2023 ontwierpen we een serie affiches en abri’s met praktische en eenvoudig uit te voeren tips om energie te besparen. De campagne bestond uit steeds een serie van 3-4 boodschappen, die later werd uitgebreid met meer onderwerpen. Ook maakten we een serie om de net geopende Energiewinkel onder de aandacht te brengen.
Doel en gebruik
- aandacht voor hoe je eenvoudig energie kunt besparen, vooral in de winter
- combinatie (kosten van) energie en armoede bij bepaalde groepen
- aandacht voor de pas geopende Energiewinkel
Kenmerken
- MUPI’s en sandwichborden in het straatbeeld, over een periode van twee maanden
- per uiting één tip uitgelicht, wisselend over de periode
- in combinatie met uitingen in lokale advertenties en flyers in meerdere talen
Campagne in meerdere talen
Energiebesparen en energiearmoede zijn voor de meeste lokale overheden nieuwe thema’s waarop zij niet goed zijn voorbereid en uitgerust. Het zijn ook onderwerpen die sectoroverstijgend zijn. Hoge energieprijzen zijn voor niemand leuk, maar worden pas een echt probleem als mensen ook op andere vlakken het al moeilijk hebben: werkloos zijn, in een oude en slecht onderhouden huis wonen of de taal niet goed verstaan.

Energiewinkel
Om de energiewinkel in de hele gemeente bekendheid te geven, ontwierpen we in een vergelijkbare stijl als de andere uitingen straataffiches. De kleine campagne had een opbouw van drie fasen:
- ‘Er is een Energiewinkel!’
- ‘Krijg een antwoord op je vragen over hoe je het beste energie kunt besparen’
- ‘Krijg een antwoord op al je financiële vragen.’

Zichtbaarheid in een groot gebied
Renkum is een gemeente ten westen van Arnhem en omvat de dorpen Doorwerth, Heelsum, Heveadorp, Oosterbeek, Renkum en Wolfheze. Het is een landelijk gebied met veel groen tussen de kernen. De campagne had daarom een groot verspreidingsgebied om ervoor te zorgen dat iedereen de affiches in hun eigen buurt kon zien.

Taal en beeld doen ertoe
Mensen aanzetten om energie te besparen vraagt om een heel andere manier van praten. Het onderwerp is voor de mensen voor wie de boodschap het meest relevant is, behoorlijk beladen. Concrete maatregelen om energie te besparen – eenmalige aanpassingen in en aan het huis en structureel ander gedrag – worden bemoeilijkt door verminderde taalvaardigheid, schaamte, gebrek aan vertrouwen en andere sociaal-culturele factoren. Daar zul je in je boodschappen rekening mee moeten houden.