Help bedrijven energieneutraal te ondernemen
40 Tips om energie te besparen in de toeristische sector
Zakelijke folder van 6 pagina’s A4 met 40 tips voor een specifieke branche
Aanvragen
Serie tips onwikkeld voor de toeristische sector in de trekpleister Middelburg. In het kader van het Europees project DETOCS wil de gemeente de bewustwording over energie daar vergroten. Bedrijven in deze branche – horeca, publieksaccomodaties, retail en bezienswaardigheden – lijken genoeg op elkaar voor één verzameling tips.
Doel en gebruik
- 40 tips, overzichtelijk weergegeven en verdeeld over zes thema’s
- aandacht voor: energie besparen, isoleren, koelen, verwarmen, warm water en samenwerken met anderen
- met checklist en qr-codes naar externe websites
Kenmerken
- verzorgde uitgave en professionele fotografie zorgt voor zakelijke uitstraling
- tot stand gekomen met inbreng van Koninklijke Horeca Nederland (KHN)
- tot stand gekomen met een financiële bijdrage van Interreg Europe DETOCS
Veel kansen voor de toeristische branche om geld te besparen
Ondernemers willen, net als burgers, best zuiniger met energie en gas omgaan. Als ze maar weten wat de beste manier is en het meeste oplevert. Ook hier kan de gemeente helpen. Middelburg wil in 2050 energiebeutraal zijn en heeft hiervoor diverse projecten succesvol uitgevoerd.
Als trekpleister is de toeristische sector in Middelburg een belangrijk speerpunt. Hier kun je met relatief eenvoudige ingrepen veel winst halen. Manufesta ontwikkelde in samenwerking met de gemeente en Koninklijke Horeca Nederland een professionele folder met 40 praktische tips waarmee energie en dus geld valt te besparen.

Een verzameling van 40 nuttige en praktische tips
De 40 tips zijn overzichtelijk weergegeven en verdeeld over zes thema’s: energie besparen, isoleren, koelen, verwarmen, warm water en samenwerken met anderen. Deze onderwerpen zijn voor de meeste bedrijven in de toeristische sector relevant. Niet alles is voor iedereen van toepassing, maar dat is geen punt.
De 40 Tips – 6 pagina’s A4 in een drieslag-vouw – heeft ook een checklist en qr-codes naar externe websites voor o.m. subsidies, wettelijke verplichtingen en andere nuttige informatie. Het geheel heeft met een verzorgde opmaak en uitvoering en professionele fotografie een zakelijke uitstraling.

Tips speciaal voor één branche
In het bedrijfsleven kan veel energie worden bespaard. Maar branches verschillen te veel van elkaar voor één set bruikbare tips. Je beperken tot een bepaalde sector is dan een goed idee. Manufesta kan, samen met onze partners, meedenken hoe je als gemeente een specifieke branche kunt aanspreken en helpen met het besparen van energie en verduurzamen van de bedrijfstak.
Tips voor zakelijk gebruik
Ondernemers zijn expert in hun bedrijfstak. Je hoeft ze dus niet uit te leggen wat de grote energieslurpers zijn en waarom je die moet vervangen. Maar ze kijken met een economische bril. Een kosten-baten- en concurrentie-analyse past daarbij. Dit heeft gevolgen voor het maken van een uitgave voor deze doelgroep. Manufesta heeft hier veel ervaring mee.
Doelgericht is effectiever
Ondernemers worden graag serieus genomen en aangesproken op waar hun hart ligt. Een algemene folder werkt veel minder goed dan een die speciaal voor hun is gemaakt. Zo’n branchegerichte folder geeft je ook de kans om deze in taal en beeld helemaal af te stemmen op de sector. De kans dat deze goed wordt ontvangen en gelezen, is zo een stuk groter.
Ook een serie bespaartips voor een branche?
Zijn er in jouw gemeente bedrijven, bedrijventerreinen of specifieke sectoren die je graag zou willen stimuleren om energie te besparen en verduurzamen? Leg je idee aan ons voor. Wij kunnen, samen met onze partners, je helpen om dit om te zetten naar een project met kop en staart. We kunnen je ondersteunen met:
- ontwikkelen van inhoud
- realisatie: ontwerp, fotografie en druk
- programmamanagement en verspreiding
