logo Manufesta
Act now for a better future
Manufesta

Samen besparen op energie

Publiekscampagne voor gemeenten en coöperaties

Besparen op gas en elektriciteit wordt steeds belangrijker. Manufesta heeft daarom een besparingscampagne ontwikkeld voor gemeentes, energiecoöperaties en woningbouwcorporaties, gericht op huurders en bewoners. Er zijn 24 besparingstips waarmee je honderden euro’s kunt besparen. Deze campagne is al zo’n 70 keer succesvol ingezet in Nederland.

24 besparingstips in heldere taal en aansprekende vorm

De focus van de campagne ligt op verandering van gedrag in huis en niet op grote aanpassingen aan de woning. De campagne is op een toegankelijke en nadrukkelijk niet commerciële manier vormgegeven. Dit om het bereik te vergroten en organisaties in staat te stellen eerlijk te communiceren met hun doelgroep. 

Folders gericht op onderwijs

De campagne heeft ook een aantal varianten voor het onderwijs. Zo is er een  folder opgenomen in het EPAS lesprogramma voor het voortgezet onderwijs in Europa.

We hebben samen het het Europees parlement de besparingstips aangepast aan de verschillen tussen de Europese landen. Daarnaast zijn de besparingsbedragen verwijderd (vanwege de verschillen in Europese energieprijzen) en zijn de tips naar het Engels vertaald.


Daarnaast is er samen met Wattnu een onderwijscampagne ontwikkeld waarmee leerlingen energiecoach junior kunnen worden.

 

Folder energie besparen EU
Folder energie-armoede Arabisch
Aandacht voor energie-armoede

Door het snelle stijgen van de energiekosten, krijgen steeds meer mensen moeite om rond te komen. Vooral gemeenten proberen iets te doen aan deze energie-armoede, die vooral mensen uit achterstandswijken en met een kleine beurs treft.

Samen met de gemeente Gouda hebben we een versie gemaakt die zich richt op deze soms moeilijk te bereiken doelgroep. De tips beperken zich tot meest noodzakelijke besparingen in eenvoudige bewoordingen.

De folder is gemaakt in het Nederlands, Engels en Arabisch. Er staan diverse mogelijkheden tot het opnemen van contact in vermeld en er wordt samengewerkt met hulpverleningsinstanties voor het verspreiden van de folder. 

Deze tips in jouw huisstijl?

De campagne wordt gebruikt door gemeentes, energiecoöperaties en woningbouwcorporaties. Wil je de besparingstips ook voor jouw huurders? Manufesta kan deze opmaken in de kleuren van de huisstijl van jouw organisatie en voorzien van  je logo.

Dit maakt de campagne herkenbaar en betrouwbaar voor je doelgroep (huurders) en zorgt ervoor dat de tips ook echt worden gelezen. Uit de praktijk blijkt dat dit het effect groter maakt dan een algemene (landelijke) campagne van een onbekende organisatie.

Meer weten? Neem contact op met Wim van der Wiel, +31 (0)6 520 901 68 of stuur een mailtje.

Manufesta-24-tips-energiebesparen

Succesvolle campagne

Sinds het begin van deze campagne, in 2018, hebben al zo’n 50 gemeenten, energiecoöperaties en woningbouwcorporaties de tips gebruikt. Zo zijn inmiddels honderduizenden mensen bereikt.

O.m. deze organisaties hebben onze campagne ingezet:

Voorbeelden

Om jouw campagne onder de aandacht van je huurders en bewoners te krijgen, hebben we een groot aantal middelen ontwikkeld. Naast een A3 placemat en A5 folder zijn er advertenties, social media posts, affiches, ansichtkaarten en roll-up banners in jouw huisstijl te verkrijgen.
A3 placemat
A5 folder drieluik
Alle 24 tips op een rij
Op een overzichtelijke weergave van een interieur van een woning is aangegeven hoe je in verschillende ruimtes energie kunt besparen.
Manufesta checklist energie besparen
Er is een checklist opgenomen waarmee je makkelijk kunt bijhouden wat je al gedaan hebt.
Manufesta campagne energie besparen
Elke tip heeft een beknopte omschrijving en een besparingsbedrag. De tips zijn ook als losse advertenties of social media posts te verkrijgen.
logo Manufesta
Bureau voor duurzame merkstrategie en communicatie
menucross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram